my american christmas <3

Hejsan. Sorry att jag inte bloggat på länge, har haft fullt upp här under juldagarna. Den 21a åkte jag skridskor och hängde med vänner som jag sa tidigare och sen den 22a såg jag världens bästa film med denise - rock of ages! Den är väl inte jätteny tror jag men jag tycker verkligen det var en jättebra film, med grym musik fårn def leppard, bon jovi, journey, poison etc. Se den!! Sen dagen innan julafton skypade jag med familjen hemma i Sverige vilket var kul, hoppas att ni hade en supernajsig jul.
 
På julafton sov jag ut (har blivit standard att sova till 12 nu här under lovet) och sen chillade vi här hemma på dagen med böcker, tända ljus, te och choklad. Blandannat åt vi av min kära paradisask som jag fick av mormor! På julaftonskvällen började det snöa och det blev alldeles vitt ute, riktigt bra tajming till julen och så. På kvällen åkte vi över till jeff's (denise lillebror) och firade julaftob där med honom, hans fru liz, mina kusiner joshua and faith, denise mamma jackie + pappa dennis. Vi åt julgodis, sushi(första gången jag åt det sen jag åkte hit!!), lyssnade på julmusik (blandat med rock lol) och hade julklappsutdelning. Jag fick jättefina julklappar, blandannat en dream catcher, biobiljetter, godis, lite kläder, en ascool grej som jag kan göra te i vår keurig med (alla har keurig istället för nespressomaskiner här), presentkort på min favvoaffär pacsun här och lite annat smått och gott! Det var jättemysigt. En kul grej var att när vi skulle åka hem hade det snöat jättemycket så det var kaos på vägarna och jackie kunde inte få sin bil att starta så vi fick stå och hjälpa henne ganska länge medan dennis, hennes man, smet iväg så fort han kunde för att komma hem till sina katter. det beskriver deras relation ganska bra x).
 
Sen på juldagsmorgonen, den 'riktiga julen' här i usa så vaknade vi runt 10, gick upp till mysig julmusik och märkte att TOMTEN hade varit där under natten! Här kommer ju tomten i skorstenen på julaftonsnatten och lämnar paketen om man varit snäll. Blandannat hade han lämnat mig en red velvet cake, tomten känner mig bra tydligen ;). Under hela morgonen (okej till 2/3pm) så satt jag, daan och denise (juste vet inte om jag sagt det men min värdpappa ruud har åkt iväg på skeppet igen) och öppnade våra finfina presenter, åt julgodis och hade det mysigt. Även st nick (den holländska tomten som egentligen kommer december 5th) hade varit där och lämnat godis och några konstiga pepparkakskarameller i våra skor som vi satt ut framför den öppna spisen.
 
Sen på juldagseftermiddagen+kvällen hade vi öppet hus för släkten då dom kom hit och åt julmat och hängde. Vår typiska julmat bestod av skinka (smakade annorlunda än den svenska), massa grönsaker med dipp+ost och kex, mac and cheese, meatballs(!!), några potatisgratänger som kallas cheesy potatoes m.m. Julmaten som min släkt här åt var god, men inte alls lika god som den svenska tycker jag! Iafl, sen senare på juldagskvällen åkte jag och Daan över till den andra sidan av släkten (från williams till tavernier) med clarissa och hennes systrar som jag inte riktigt kommer ihåg vad dom heter.. Det var kul att se hur en annan amerikansk jul kunde se ut, även om den hemma hos oss var mycket bättre och mysigare ;). Sen åkte vi över till clarissas hus, hängde med hennes mamma ett tag och hämtade filmen pitch perfect och körde tillbaka till oss med swedish house mafia på högsta volym i bilen. Sen sa vi hejdå till alla släktingar, tackade för presenter och så och kollade på filmen hemma hos oss innan vi gick och la oss runt kl 3. Det var min amerikanska jul det :)). Den var rätt annorlunda jämfört med min svenska men jag tyckte verkligen om den här, särskilt juldagsmorgon+dagen var mysig då vi bara chillade, öpnade paket etc och hade världens julstämning.
 
Jag hade hört från min utbytesorganisation yfu att det är vanligt att man längtar hem under julen men jag måste säga att det inte var något problem alls för mig. Det känns som att jag hade så himla mycket going on själv, att jag inte riktigt hade tid att sakna hemma, nära och kära och allt som haör julen till. Vilket såklart var jätteskönt, hade nog inte vart så jul att va homesick under julen.
 
Okej jag har gjort lite mer julgrejer också men får fortsätta med fortsättningen av lovet i ett nytt inlägg för det här blir så himlans långt. Och juste, GRATTIS VÄRLDENS BÄSTA LILLEBROR PÅ FÖDELSEDAGEN!!! Idag är det min älskade bror Max födelsedag, jag hoppas att du har världens bästa födelsedag!!
 
Här är lite bilder från julen:
 
- okej mitt internet fungerar inte längre så jag får ladda upp julbilderna senare idag. xx
 
Densise hemma hos jeff's
 
sushiiii. såklart kom jag inte på att ta bild först när vi nästan ätit klart x)
 
 
deras julgran och liiite paket.
 
faith och jackie
 
liz, denise och jag. jag, denise och daan hade alla ugly christmas sweaters på oss!
 
alla mina bilder är typ suddiga... det här är alltså från julafton.
 
 
faith
 
 
 
vi turades om, vi satt i en cirkel och så öppnade vi paketen en i taget så att alla kunde se vad alla fick och så. det var kul, men tog rätt lång tid så efter ett tag blev vissa(faiiith) otåliga
 
 
min och daans grymma present till vår uncle jeff. han älskar att dricka wiskey så vi customized ett klistermärkte online där det står 'druncle jeff' och 'michigan' och lite annat som vi klistrade på en jack daniels flaska! såå bra present för det är verkligen klockrent till honom haha.
 
drunkle jeff and his bottle...
 
det här var på juldagsmorgonen när tomten hade kommit. så här är alltså mina och daans presenter från santa. sen hade vi våra 'vanliga presenter' under granen också.... notera min cake x)
 
 
denise och hundarna på juldagsmorgonen.
 
denise paket. mormor blandannat så gav jag henne ev av sjalarna (den blå) som du skickade, hon blev jätteglad för den! :)
 
så nu kan jag checka av red velvet cake över saker jag ville testa här
 
alla mina jättefina presenter som jag fick!! väntade mig verkligen inte så mycket paket som jag fick. men så bor jag ju i ett land där shopping skulle kunna va en religion..
 
en av mina favoritpresenter. jättefin dreamcatcher som jag fick av jackie och som nu hänger över min säng
 
haha den här fick jag av daan! jag är nämligen en stolt representant för vår kära svenska export-vodka-här. absolut vodka är jättepopulärt verkligen.
 
den här klistrade jag upp över min säng, fick den av denise :)
 
tasha har börjat sova i min säng med mig ibland. här blev jag dock fett sur på henne för hon klev på alla grejer...
 
lite snacks på juldagen
 
här är från the 28th då vi firade jul igen med mer släktingar från denise sida. dale, kim och deras döttrar audra, sarah + molly kom ner från norra michigan där dom bor.
 
audra och molly. audra är i med school i boston, jag tror vi ska åka och hälsa på henne på spring break för vi ska troligtvis till boston då. Hedda, molly påminner mig om dig på nått sätt, ni är lite lika i sättet.
 
grandma and denise :)
 
 
sen på kvällen hade vi gift exchange där vi spelade ett spel, man fick välja en present och sen sno en annans två gånger. jag fick den stora tillslut som jag ville ha för att den var så stor men det var lite smågrejer som en badrumsmatta och pretzels i den...hehe.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken härlig julberättelse! Låter som ni har haft en fantastiskt trevlig jul!

2012-12-31 @ 12:06:47
Postat av: Caroline

Vad härligt det låter! Verkar mysigt även i Michigan! Kram på dig!

2013-01-03 @ 23:50:11
Postat av: Caroline

Vad härligt det låter! Verkar mysigt även i Michigan! Kram på dig!

2013-01-03 @ 23:50:47
Postat av: karro

HAHA är det något stort med 1D jag ser där på sängen??

2013-01-04 @ 00:32:33
URL: http://karolinalind.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0