en helg sådär i januari

tjabbatjenahalååå på er allihopa! alla mina tusentals läsare alltså. Här i Detroit hålls det varje år en international auto show där fräsiga bilar + framtidsmodeller från världens alla hörn visas. I torsdags gick familjen dit med Keta och Todd + deras barj kj and cohen. Denise ringde in till skolan dagen innan så efter 3rd hour fick vi earl dismisal och därmed en liten lapp som man fick visa upp som bevisade att man hade tillstånd att lämna skolan innan skoldagen var slut...usa alltså med alla petiga regler.
 
the auto show var iallafall kul, jag kan inte påstå att jag är världens bilfantast direkt men det var coolt att se framtidsbilar etc och så fick jag också sitta i min favoritbil, en jeep wrangler! juste, bilshowen var down town detroit så på vägen dit + efter så åkte vi med 'the peoplemover' som den kallas, som en liten tunnelbana över jord som går runt i en cirkel runt staden typ. Kändes nästan som att åka tunnelbana igen, har inte åkt tunnelbana på huur länge som helst!! (hehe new york med mamma, det var ju en fantastisk upplevelse där nere i tunnelbanan eller hur mamma...). Efter bilshowen åkte vi down town till en restaurang som hette pizza papalis där dom hade chicago style deep dish pizza. skillnaden från vanlig amerikansk pizza var att den här hade två lager deg med ost +grejer imellan och sen massa tomatsås på toppen, som en paj typ. Jääättegod var den kan jag säga.
 
Sen i fredags var den en vanlig skoldag och på kvällen kom Regina hit och sov över. Vi kollade på filmer, drack massor av te och pratade om allt som pågår i våra små utbytesliv, det var meganajs!
 
På lördagen vaknade vi tidigt som bara den fast det var helg..anledningen? Det var dags för det andra YFU-mötet, mid year orientation. Mötet var uppe i port huron vilket är typ en timme norrut. Det var mycket roligare än det första mötet, vi behövde inte gå igenom lika mycket papper och regler etc utan hade mer tid att prata och så vilket var kul eftersom det var så många roliga människor där. Alltså btw det kryllar verkligen av TYSKAR här i michigan, det är tyska utbytesstudenter verkligen överrallt!! 
 
Sen igårkväll kom Suha och hämtade upp mig och så åkte vi hem till enkille som hette Harsh som hade festtt. Det var jättekul, väldigt amerikanskt.
 
Sen nu har jag precis skypat med min kära familj! Ikväll kommer en del av min amerikanska släkt hit och så ska  vi ha familjemiddag. Imorgon börjar skoolan igen, det känns helt okej :).
 
Juste fick en fråga här för ett tag sen som jag kan svara på: 
 
Hej! Jag håller på att skriva mitt värdfamiljsbrev nu så jag undrar om du har några tips angående det? Jag vet att man ska försöka skriva så ärligt som möjligt och vara sig själv men det är lite svårt att veta vad som är bäst att ta med... Vet du vad din värdfamilj gillade med ditt brev eller dina foton? Sen undrar jag om man kan skriva till exempel att man gärna skulle vilja ha värdsyskon (jag vill väldigt gärna ha det!) i brevet eller liksom hinta lite om det? Svara gärna, ha det bra! :)
 
Svar: Hejsan :)) Vad kul att du ska åka nästa år, bästa beslutet du kan göra, du kommer lära dig så himla mycket och få uppleva massvis av saker som folk som inte åker som utbytesstudent aldrig kommer att få vara med om :). Alltså, jag läste igenom mitt brev för ett litet tag sen och tyckte att det var jättefjantigt nu i efterhand eftersom jag var ganska formell, så mitt tips är att vara personlig och ärlig! Min värdmamma tittar igenom de nya utbytesstudenternas brev just nu och alla skriver ungefär att dom är sportiga, gillar att vara i solen, hjälper till massor hemma etc. Försök att va ärlig och skriv med saker som du verkligen gillar att göra, kanske om du har nån särskild hobby eller gillar nån särskild typ av musik. Ja det kan du ta med, skriv typ att you would LOVE to have host siblings to take care of or share your experience with eller något sånt! dock skulle jag inte bli besviken om du inte får värdsyskon, du kommer inse att du kan ha det väldigt bra ändå + att du slipper alla avundsjuka som uppstår (känner flera som bytt familj pga det) mellan syskon+utbytesstudenter så det finns för och nackdelar med båda!
 
puss och kram på er
 
lite utsikt i detroit från i torsdags när vi went down town
 
 
 
 
 
kär bil
 
 
 
sverige fanns representerat!
 
cool eller vad?
 
 
chicago style pizza
 
såå god
 
 
månen var fett cool igår
 
häromdagen gjorde vi också hemmagjorda quesadillas, det var mumsigt.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja du, tunnelbanan i new york var en upplevelse....jag minns det som evig väntan, enorm värme och smått klaustrofobiskt! Puss!

2013-01-30 @ 17:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0