familjebesök & chicago!!

Så lördagen den 27e april kom min svenska familj hit på kvällen! På söndagen hade vi först en stor brunch här hemma hos oss. Keta och Todd kom hit då med barnen KJ och Cohen. Sen åkte ner till det rika området grosse pointe (detroits djursholm typ) där vi tittade runt i the ford estate där henry fords, alltså han som grundade bilmärket ford, familj har bott. Var ett väldigt pampigt och fint hus kan jag säga, där skulle jag kunna tänka mig att bo!
 
På måndagen kom min familj till skolan under third hour där dom fick en guidad tur av mig. Försökte visa dom amerikanska grejer som fotbollssplanen och läkarna, inne i skolan och så fick dom träffa lite av mina lärare och nån kompis också. Sen på måndagkvällen var det dags att åka down town detroit där vi först åt middag på en grekisk restaurang i greek town, jag åt en väldigt så smarrig gyro, och sen gick vi bort till comerica park där vi kollade på baseball mellan detroit tigers och minnesota twins. Vi vann!!
 
Tisdagen var sista kvällen här hemma eftersom vi skulle åka til chicago på onsdagen. Denise köpte hem massa kinamat som vi satt ute på altanen och åt. Det var en mysig middag, kändes lite udda men samtidigt kul att se hela min familj (minus ruud då), både svensk och amerikansk, samlad på samma ställe. Även grandpa dennis var där.
 
Onsdag efter skolan hoppade jag efter lite stressig packning in i familjens hyrbil och så bilade vi  till chicago. Efter kanske fem timmar kom vi fram till hotell palmer house vilket var jättefint! Första kvällen gick vi på en restaurang som heter italian village, mums med pasta. På torsdagen åt vi frukost på panera bread vilket vi också har här i michigan, gick och kollade på en del sevärdheter som den coola bönan(!), vi promenerade längs med lake michigan ner till en pir och sen gick vi och shoppade på en av chicagos shoppinggator, the magnificent mile (michigan avenue). Lunch åt vi på populära restaurangen gino's east där vi åt klassisk chicago deep dish pizza vilket påminner mer om en paj än en pizza. Gottttt var dte. Alltså det var grymt blåsigt och kallt i chicago jämfört med michigan så vi var alla väldigt påbylsade med diverse sjalar, luvtröjor och jackor.
 
På fredagen promenerade vi genom parkerna till en annan del av stan. Här gick vi på marinmuseum och såg coola fiskar och framförallt MANETER. Alltså jag tycker bara dom var så coola, dom har ingen hjärna eller nånting, men färdas tusentals mil, har inga problem och bara chillar genom livet liksom. sweet att va en manet typ. Sen var jag, mamma och pappa på chicagos konstmuseeum och såg lite kända tavlor. Middag åt vi på hard rock café där ljudvolymen var lite hög för vissa delar av familjen....MAX... ;) men dom hade verkligen god mat och jag älskar stämningen där.
 
Sent på kvällen när vi satt och chillade och drack drinkar (jag festade till det med vatten) i hotelllobbyn som btw var väldigt cool med ett målat tak som i en kyrka typ, kom denise och daan äntligen fram med tåget.
 
På lördagen gick vi till ett brunchställe allisammans som vi hade googlat fram kvällen innan. Så jäkla gott var det! Typiskt amerikanskt, jag åt banana pancakes vilket nog är dom godaste amerikanska pannkakorna jag ätit, gillar dom inte så mkt i vanliga fall, och när man gick in bjöd dom på donut holes (runda små donuts typ från mittdelen på en vanlig donut) som var gudomliga.
 
Sen var det dags att säga hejdå till min älskade familj. Jag blev lite ledsen men det kändes egentligen inte särskilt jobbigt, jag vet ju att jag kommer se dom igen om en och en halv månad. Hade säkert vart jobbigare om det var ett halvår kvar, som tur var har jag ingen hemlängtan nu efter att dom har åkt.
 
Lördagen spenderades sedan med värdfamiljisen på the field museum vilket är som naturhistoriska typ med dinousaurier och lite av varje. Efter det åkte vi till willis tower, en hög skyskrapa i chicago som faktiskt är högre än empire state building. Dom hade som en liten utkiks..kub typ i glas med glasgolv som man kunde stiga ut i och titta ner på marken långt där nere i.
 
Chicago style pizza stod även idag på menyn, inte mig emot när vi är i chicago liksom, den här gången på giordano's vilket var ungefär lika gott som gino's.
 
Tidigt på söndagmorgonen tog vi tåget (ja TÅGET) hem till detroit igen. Första gången jag åkte tåg här, visste typ inte att dom fanns, men dom var faktiskt rätt lika våra svenska tåg.
 
Var en jättebra och mysig vecka, så roligt att min familj kom hit så dom fick se lite av hur mitt amerikanska liv verkligen är! Också kul att se chicago :).
 
mina underbara syskon. Hedda hade blivit så långggg
 
snygg lillebror man har
 
brunch
 
 
 
at the ford estate
 
 
 
downtown
 
 
åt lite brinnande grekisk ost
 
 
 
 
 
 
 
världens bästa syster
 
och världens bästa pappa såklart också
 
 
haha tog tydligen väldigt många kort på max
 
middag i trädgården dagen efter
 
familjen!
 
 
 
 
breakfasttt
 
 
bönan!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
första dagen var vi tvugna att springa tillbaka till hotellet och hämta mer kläder eftersom det var så blåsigt...
 
från nere vid vattnet
 
lite cool syrra sådär
 
pappa hade på sig världens grönaste väst...
 
 
sen kom molnen..
 
 
jag tyckte ju då det var skitcoolt när jag hittade en vägg med en svensk sten i
 
 
 
inne på gino's fick gästerna skriva över hela väggarna så det stod massa olika saker från olika länder, år etc
 
YEAHH
 
chicago style
 
 
galleria på the magnificent mile som jag, hedda och mamma shoppade i på eftermiddan
 
coool hotellobby
 
frukost
 
molnigt värre. dagen vi var på akvariumet
 
 
 
 
 
 
 
willis tower!
 
supernajs brunchställe
 
 
kanske inte den snyggaste bilden från veckan hehe
 
sen blev det varmt igen på lördagen och tulpanerna blommade för fullt ;)
 
 
 
 
 
 
sen var det dags att säga hejdå till familjen. vi ses om en dryg månad!
 
sen var det dags för field museum... kanske inte det roligaste tyckte jag men vissa grejer var ändå rätt intressanta.
 
hade iafl väldigt roligt åt den här mannen i sitt tjusiga dinosauriehuvud och strålande leende
 
haha åh daan tog av sig skorna och skuttade runt i fontänen
 
sen åkte jag och daan upp i willis tower när det blivit sol igen.
 
vi kom dit precis vid solnedgången så himlen var väldigt vacker
 
 
jag i glaskuben 412 meter upp i luften.
 
 
 
 
 
 
 
 
sen började det mörkna, det såg lite coolt ut.
 
 
alltså dom här dörrarna såg precis ut som tagna ur serien 666 park avenue som handlar om ett hemsökt hotell. kusligt!

Kommentarer
Postat av: Lydia

hej, gillar verkligen din blogg. vill bara åka iväg på mitt utbytesår när jag läser om ditt!
Men jag har en fråga, jag vet verkligen inte vad jag ska skriva i mitt personliga brev. är så dålig på att skriva saker om mig själv. O vad ska man skriva om vart man vill hamna? Har du några tips? typ vad skrev du i ditt brev? du verkar ha en jätte bra o mysig värdfamilj så blir verkligen jätteglad om du har några tips! tack för svar! :D

2013-05-09 @ 22:36:41
Postat av: Mamma

Vad trevligt vi hade det! Jättekul att få träffa din amerikanska familj och se hur du har det!

2013-05-13 @ 18:56:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0