thanksgiving break

Just nu har jag thanksgivinglov! Den här veckan gick jag i skolan på måndagen+tisdagen sen har jag varit ledig resten av veckan. I onsdags var det Daans födelsedag så på kvällen gick vi ut och åt på en bbqrestaurang som verkligen var jätteamerikansk med bås, servitriserna, massa olika grillade kött, många olika barbecuesåser man kunde välja på osv. Jag åt en tallrik med ribs och kycklinglår + mashed garlic potatoes och lite grönsaker och sånt, det var verkligen JÄTTEGOTT.
 
Torsdagen var själva thanksgivingdagen! Då gick vi upp tidigt på morgonen eftersom jag och Daan hade fått Denise (efter lite övertalan hehe) att åka in till the thanksgiving parade som gick genom staden. Det är landets näst största, bara Macy's i New York är större. Här fanns en blandning av olika floats (vagnar med massa olika fugurer på), lite kändisar (flera av simmarna från os tex) som åkte runt i asfancy bilar, miss michigan, uppblåsbara clowner, the mayor etc. I slutet av paraden kom santa med sina renar och hälsade julen välkommen! Vi kom dit runt 8, en timme innan paraden började, för att få bra platser. Jag tog massvis av kort! Det var jättemycket folk klädda i ljusblått den här dagen också eftersom the lions vilka är vårt footballslag skulle spela på eftermiddagen. The lions har som tradition att alltid spela på thanksgivingdagen.
 
Det var jättekul att komma ner till Detroit igen tycker jag för att verkligen på se staden. Jag har ju varit där en gång tidigare, i augusti (shiit det är redan flera månader sen!!!) men då gick vi bara genom en del av staden, typ greek town som är en del med massa grekiska resuatranger m.m. medans vi nu verkligen var där länge och fick se mer. Detroit har jättedåligt rykte här där jag bor + i skolan och så eftersom det är väldigt slummigt/kriminellt i kvarteren RUNT Detroit. Jag trodde att hela staden var asfarlig på grund av det men väl downtown så är det inte alls ghetto eller så, där bor nästan ingen. Många har kontor där och dom börjar försöka sälja massa lägenheter så att fler ska flytta dit nu.
 
En liten kul grej, dom har som en 'tunnelbana' eller vad man ska säga i Detroit som dom kallar för people mover som går runt på en bro på räls runt kärnan i staden ungefär (där många jobbar). 'Tåget' går runt kanske två kvarter i staden. Det är usas svar på pubic transportations det...
 
Iallafall, efter paraden åkte vi hem och städade huset + förberedde lite saker inför thanksgiving. Sen sjönk vi ner i soffan några timmar och kollade på matchen/macy's parade tills det var dags att gå och byta om och så inför att gästerna skulle komma. Från 4 unegfär kom en del av släkten hit och vi hade en ordentlig thanksgivingmiddag med galet mycket mat! Jag tycker det var jättegott verkligen, det enda som inte föll mig i smaken var nog sweet potatoes som hade marshmallows + råsocker på sig och verkligen var otroligt söta.
 
Vår släkt här är jättekomplicerad med hur många människor som helst + lite fejder här och där och folk som hatar varandra. Får skriva ett inlägg och förklara släkten nån gång snart! Iallafall, dom som var här på thanksgiving dinner var ju förstås vi familjen (denise, ruud, daan och jag), denise mamma jackie + pappa Dennis, grandma (denise farmor), denise aunt jill, denise bror jeff + hans barn, våra 'värdkusiner', josh and faith. Liz kunde inte komma eftersom hon var sjuk. Min värdpappa Ruud kommer från Holland och har all sin släkt där, därför var ingen från hans sida här.
 
Sen efter middagen satt vi och pratade och åt jättegoda kakor som josh och faith hade gjort (det var vår efterrätt för jackie glömde pumpapajen hemma xD). Klockan 12 på natten skulle black friday börja vilket är en dag/ett dygn typ när alla affärerna sänker priserna jättemycket. Jag skulle egentligen åkt med Regina och shoppat men dom hon åkte med skulle åka kl 2am och jag hade ingen skjuts dit då så jag bestämde mig för att gå med Denise istället! Så vi tog en nap i nån timme för att sen vakna, kolla igenom rabattkuponger, jag gjorde te i termos, och sen åkte vi till old navy + lakeside (the mall) + varuhuset kohl's. Inne på old navy stod vi i kö i över en timme, seriöst, kön ringlade sig genom HELA affären så vi hade egntligen bara kunnat ställa oss i kön från första början och shoppat varefter kön ringlade sig framåt.
 
Hem från black friday shopping kom vi runt 5.30am. Då gick jag och la mig och sov tills 3pm vilket var jätteskönt! Igår på dagen kollade vi på mary poppins, lite tecknade julklassiker, åt resterna från thanksgiving, satte upp vår julgran och jag online shoppade lite också.. Hehe har märkt hur kul det är att shoppa online, gjorde aldrig det i sverige, vet inte ens om jag kunde med mitt kort innan jag var 18, men nu funkar det minsann + att det är lätt att få billiga bra dealar här!
 
Idag sov jag också länge, till 12 ungefär, och nu ska jag bara chilla och så ett tag tills runt 4 då vi ska ha daan's birthday party för släkt + hans vänner. Sen ikväll tror jag att jag bara ska vara hemma och ta det lugnt eftersom jag fortfarande är rätt trött efter helgen hittills... Imorgon får vi se vad som händer :).
 
Bilder från helgen hittills:
 
sånna här kannor fick man som glas på restaurangen red hot n blue. älskar att man alltid får stora glas i usa (även om dom inte bheöver va såhäär stora) + att man ALLTID har free refills och kan dricka hur mycket som helst.
 
ruud och denise
 
 
min tallrik. det var verkligen jättegott!! hade massa sweet barbecue sauce på allt också..
 
alltså det finns seriöst ingen normal bild på mig och daan från i onsdags..
 
 
hahha alltså daan på den här bilden lol x)
 
jag ba 'jaaa jag måste fota barbecuesåserna!!' och såklart var ruud och daan tvungna att göra nån slags 'formation' för att det skulle se snyggare ut
 
 
på vägen till paraden, solen var orange och ascool! inte lika vackert på bilden som i verkligheten menmen.
 
 
detroit
 
 
denise i väntan på att paraden skulle börja. ruud ville inte följa med. alla människor som springer/går på vägen i bakgrunden var med i the turkey trout vilket var et 5km lopp innan paraden började.
 
 
' the people mover', alltså tågen som transporterar folk runt typ 2 kvarter i detroit.
 
 
vi gick och köpte lite varm choklad.
 
 
 
gatan där paraden hölls.
 
 
 
 
lite av alla människor som väntade på att paraden skulle börja
 
detroitpolisen
 
ett av alla marching bands som gick i paraden
 
en congressman från michigan med sin fru antar jag. alla kändisar/politiker åkte runt i sånna här bilar. dom är så himlans najs, skulle verkligen inte ha nått emot att ha en sån här bil...
 
 
en 'float'. dom spelade musik, hade utklädda människor som sprang runt och pratade med barn och gjorde oftast reklam för ngåto. den här är för GM.
 
 
 
 
 
några osvinnare i simning! minns ej vilka hehe..
 
 
alltså kolla hunden, den är utklädd till rudolf!! lol
 
 
detroit news hade en mask som figur. lite reklam för apple också..
 
 
vår skolas marching band var där!
 
 
tillslut kom tomten med sina renar
 
 
 
okej det här blev så långt så gör ett nytt inlägg från thanskgiving dinner. xx
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Sååå amerikanskt!

2012-11-24 @ 23:33:51
Postat av: Mamma

Sååå amerikanskt!

2012-11-24 @ 23:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0