fortsättning Hawaii - 25e mars

 
Idag gick vi upp tidigt och åt frukost på stranden som vanligt. Sen hoppade vi in i bussarna och åkte iväg, vi hade mycket att göra idag. Allt blev också roligare eftersom det var strålande sol idag, najs efter gårdagens regn. Vårt första stopp var the hawaiian state building som är väldigt annorlunda från dom andra staterna. De flesta har gammeldags byggnader medans hawaiis är modern och har en öppning i taket i mitten vilket ska symbolisera en krater pga alla vulkaner som finns på de 7 öarna. Här stannade vi och tog kort och sånt innan vi åkte vidare.
 
Vårt nästa stopp var dole plantagen, där vi fick se hur annanas växer och även testa på deras pineapple whip vilket är som annanasglass som inte hade några dairy products i sig, men den var huur god som helst. Jag, Regina, Sofie från Danmark, Espen från norge och några andra killar gick runt tillsammans och jag köpte även ett armband med mitt hawaiianska namn på - Maika'i. Det var kul att se hur annanas växer, jag trodde dom växte som på låga palmer typ men dom växer i jorden på samma sätt som morötter typ.
 
Sedan åkte vi vidare till surfstaden Haleiwa town på norra stranden och sidan av ön. Det var väldigt gulligt här, dom hade små surfmuséer och små affärer, allt var mycket mindre än i waikiki och mer genuint. Här åt vi lunch på en hamburgerrestaurang där dom hade annanas på hamburgarna, det var smarr! Sedan gick vi runt och shoppade och tittade i affärer och sånt där. Jag och Regina höll på att missa bussen tilbaka efter en kisspaus som blev lite längre än vi hade tänkt, men efter en fasligt snabb språngmarch kom vi med!
 
Sen hoppade vi in i bussen igen. Vår busschaufför Randa berättade om platserna vi passerade, det var massa kända stränder där stora surftävlingar hålls årligen och där filmer som pirates of the carribean och soul surfer har spelats in! Vi stannade på en jättevacker strand och tog massa kort också.
 
Efter det åkte vi vidare till the polynesian culture center vilket är som hawaiis motsvarighet till disneyworld typ fast utan rides. Här gick vi på olika shower där folk spelade trummor, skalade kokosnötter, klättrade i palmer etc. Alltså en japansk gubbe som blev utvald från publiken att delta var så himla rolig när han skulle spela trummor och messed up hela tiden x). Här åt vi också middag, det var en buffé som hade rätt så god mat faktiskt. Jag gillar fisken på Hawaii!
 
Efter en lång dag åkte vi bussen tillbaka till hotellet där vi chillade ett tag om jag inte minns fel och sen gick jag och mina roomies upp till vårt rum, hade massa tjejsnack och gick och la oss. Det var en awesome daaag! Såg också fram emot imorgon då det skulle va mer chill, vi åkte till en strand och gick till hard rock café på kvällen.
 
utanför hawaiis state building
 
 
öppningen i byggnaden som symboliserar öarnas vulkaner
 
elise och sofie
 
alltså gud vi var så många x)
 
alla killar framför en staty av nån...kung. jag minns tyvärr inte vem.
 
regina framför vår coola buss
 
espen med våra pineapple whips
 
dom var vääldigt goda tycker jag
 
såhär växer annanas!
 
jag och regina i surfstaden
 
allt var mycket mindre här jämfört med honolulu and waikiki
 
lunch!
 
alltså hamburgarna var assvåra att äta för dom var så höga. här är josephine
 
också i surfstaden
 
känd strand där många surftävlingar hålls
 
 
 
regina och jag
 
regina, jag, josephine och eric från skåne
 
 
haha alltså japanen skulle härma den andra när han trummade men han gjorde bara fel hela tiden så den andra gjorde narr av honom hela tiden. det var så kul :')

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0